Isnin, 21 Jun 2010

Selamat Hari Bapa

Ramai orang sambut dan ingat HARI IBU. Macam-macam sambutan dan anugerah diorang buat. Memang meriah sungguh, bangga betul wanita-wanita yang bergelar ibu. Tapi kalian jangan lupa juga, HARI BAPA. Ada orang kisah dan ada yang tak kisah sangat pun. Kekadang tu terasa la jugak, macamlah bapa ni tak banyak sumbangan atau agaknya ikut peribahasa setakat sebut BAPAK BOREK, ANAK RINTIK berbanding tentang ibu, SYURGA DI BAWAH TAPAK KAKI IBU.

Kadang-kadang tu bila anak buat silap atau salah, biasanya mak akan kata pada bapa, “ Haaa….tengok tu perangai anak awak, sama macam bapak dia…”. Tapi bila anak dapat pujian, mulalah mak kata, “ Aiii…anak sapa, tengokla mak dia…”.

Apapun itu antara senario yang kadang-kadang kita lihat. Tapi saya(tukar ganti diri nama sopan sikt) percaya kita semua tak amal la perangai macam tu. Bagi saya, mak atau ayah, mereka semua sama. Hari ini kita kena balas balik semua pengorbanan dan jasa mereka, kerana kita juga akan/telah jadi bapa dan punya anak. Tentunya kita jugak mahu anak-anak kita jadi manusia yang tahu membalas budi dan berjasa pada kedua ibubapa.

Disini juga saya ambil kesempatan nak ucap SELAMAT HARI BAPA kepada ayah saya dan semua kaum adam yang sudah menjadi bapa. Moga kita mampu menjadi contoh terbaik kepada anak-anak kita.

Ku ada sebuah lagu untuk semua bapa,


Tajuk : Sentuhanmu
Vokal : In-Team
Album : Damba Kasih

Terpanar aku pada sentuhan keramatmu
Mengheret aku mentafsir memori silammu
Dulu ku ragu apa terbungkam dibenakmu
Kini ku tahu apa yang terbuku di hatimu

Surut dedarku pada usapan manteramu
Tunduk ungkalku pada ketegasan dirimu
Terpasak semangat pada keyakinan tekadmu
Keakuranku pada tunjuk dan titah arahanmu

Oh ayah,
Tak pernah ku tanya
Kemana tumpahnya keringatmu
Oh ayah,
Tak pernah ku hitung
Berapa banyak kerutan di dahimu
Yang ku pinta hanyalah kemahuan hatiku
Yang sedaya ayah laksanakan

Kau pendorong bukanlah pendesak
apalagi memaksa diriku
Aku terlorong bukan terdesak
apalagi rasa terdera

Tak terkuis dugaan menduga
Apalagi takdir yang menerpa
Aku mengharap bukan menolak
Apalagi cuba melupa

Lestari kasihmu tanpa batasan
Sempadan waktu yang memisahkan
Abadi hingga ke hujung usia akhiran masa
Sentuhanmu amat bermakna..

DOWNLOAD bagi versi mp3, DOWNLOAD bagi versi mp4

p/s dengar pun cedih juga,..

2 ulasan:

El-Zaffril berkata...

Salam... terima kasih kerana sudi menyinggah di blog saya...

Hadiah untuk hari bapa sekadar ini http://novel17.blogspot.com/2010/04/cerpen-warkah-buat-abah.html

Best Regards
El-Zaffril
http://www.zafril.com

iyllienaz berkata...

semoga menjadi bapa yg penyayang kelak..

Assalamualaikum

Selamat datang ke blog saya.. ~ Tinggalkan la komen . ~ jadi follower ,promise kaizer follow balik. ~ Please subscibe supaya tak miss update. ~ Remember!!!Jangan lupe klik iklan nuffnang,.hope u'all enjoy.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails