Rabu, 14 Julai 2010

Holografik atau Hologram

Suka aku tgk filem yang ada fantasy ni, bemula dengan starwar/startrek. kemudian yang terbaru GI joe n macam2 lagi la mesti ada efek Hologram ni. Apa itu hologram?ni aku nak cerita la ni,. baca sampai abis k. Holografi adalah suatu teknik untuk mendapatkan imej tiga dimensi. Prosesnya melibatkan sebuah pola interferens antara dua set single wavelength daripada gelombang cahaya. Satu sinar laser dibahagi menjadi dua bahagian; satu untuk menerangi (illuminate) objek manakala satu lagi (reference beam) dipantulkan oleh cermin. Kedua-dua sinaran laser akan bertemu untuk membentuk sebuah hologram. Hologram ini boleh digunakan untuk mencipta kembali imej tiga dimensi daripada objek asli.

Hologram pun sekarang dah ada kat sekeliling kita siap boleh dibeli lagi walaupun harganya mahal. xpercaya? Kalian tontonlah video- video kat bawah ni k sebagai bukti bahawa teknologi hologram sudah digunakan oleh manusia sekarang ni.

Video 1 – Smart!! wat antu pun boleh.

Video 2 – asal x pic awek??huh!!!

Video 3 – haha,. lawak betul minah ni,.hahaha

Sekarang korang percaya,.banyak lagi sebenarnya, korang checkup la sendiri k dunia masa depan tak tahu la macamna lagi. yang penting jangan la disalahgunakan. Teknologi tak salah, yang salah penggunanya. ^.^

p/s aku suka yang widget hologram kat kete tu. Ada kete sebijik nanti, nak cari satu benda tu la.

4 ulasan:

baincardin berkata...

Salam. Jom kita menghayatinya bersama! ^_^

MissXYZ a.k.a Abaikan berkata...

ahahaha... ku stuju !!!

faizerkaizer berkata...

@MissXYZ a.k.a Abaikan

ap yang setujunya ni?

Acazt Idriz berkata...

Mcm mmbohong je video nih...

Assalamualaikum

Selamat datang ke blog saya.. ~ Tinggalkan la komen . ~ jadi follower ,promise kaizer follow balik. ~ Please subscibe supaya tak miss update. ~ Remember!!!Jangan lupe klik iklan nuffnang,.hope u'all enjoy.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails